Att behålla motivationen…

Publicerad: 2014-02-05

Hur gör man egentligen för att hålla motivationen levande?

När man väl bestämt sig och kommit igång med viktnedgång eller träning av något slag, då rullar det på, det flyter, man har ett bra flow.  Man liksom bara gör det.

Ofta/ibland händer det att ”flowet” avstannar. Vad gör man då?

Jag kan ju villigt erkänna att motivationen inte alltid är på topp. Det är då tankeverksamheten måste jobba på högtryck. Lyssnar du på din kropp i det läget så kommer du garanterat stanna i soffan. Hjärnan kan övertyga kroppen att ge sig iväg.

Jag brukar lura kroppen och säga till den att ”-vi ska bara ta en liten promenad”.
Kroppen är ju inte helt bakom flötet och undrar ju givetvis
”-varför har vi då bytt om till full löputstyrsel??”
Hjärnan svarar ”-lilla vännen, de här kläderna gör att hunden förstår att vi ska ut på promenad. Tar vi på myskläder betyder det soffan för hunden. Kjol betyder matte ska till jobbet. Foppa tofflor, mitt i vintern, matte ska till tvättstugan”

För det mesta fungerar de här argumenten. Kroppen hänger med, något motstridigt, men den är med. Väl utomhus slår jag igång Runkeeper, som är en bra hjälp för mig. Har lagt in ett mål till Womens Health Maraton, ska springa det loppet med Slanka gänget, jag vill springa under 2.30. RunKeeper har lagt upp ett träningsprogram som ska hjälpa mig att nå det målet.
Kroppen går igång..  ”- MEN Hallå!!! Vi skulle ta en promenad” Hjärnan kontrar ”-det är bra om vi följer programmet som ska hjälpa oss till vårat mål. Visst vill väl du också klara halvmara på under 2.30. Tänk vad du kan skryta då för dina kroppkompisar.” Kroppen mumlar något ohörbart. Nåja den är inte helt emot det i alla fall. Då kör vi..

Ökar intensiteten i promenaden, tillslut är man igång och springer utan att kroppen hunnit med att ”tänka”. Jag tycker att det är lite tungt de första 2 km. Inte så konstigt kanske, eftersom jag använder de 2 första kilometrarna till uppvärmning. När man kommit över den tunga perioden i löppasset, då kommer för det mesta ”flowet”. Den känslan är så skön, fötterna bara trummar på och jag tänker inte ens på att jag springer. I början av min ”springkarriär” gick tankarna hela tiden runt runt.
–Åh vad jobbigt, jag måste stanna och vila snart, gå en liten bit, hur långt är det kvar egentligen, snart hoppar lungorna ut ur kroppen, har jag inte lite ont i foten, tror det är en sten i skon, trosorna har skurit in så där oskönt, måste verkligen ställa mig bakom ett träd och dra ut dom.

 Det är kul hur många olika argument man kan hitta för att få stanna till en liten stund.  Nu förtiden tycker jag mest att det är störigt att bara stanna och plocka upp efter hunden. Försöker se till att hunden har gjort det den ska innan passet startar, det är lättare att få ”flow” då.

Nu hoppas jag att motivationen flödar inför träningen till Womens Health Maraton. Gör den inte det så får jag jaga den. Jag ger mig inte förrän jag kommer ifatt. Till alla er Slankavänner som ska springa i Slanka gänget den 26 april, nu köööör vi!!!!

Till er andra, HEJA PÅ OSS!!!

Ha det så bra, vi hörs snart igen. Springande kramar från Eva.

 

slanka-motivation-noshorning

Slanka kostrådgivning

Slanka Kostrådgivning hjälper dig att gå ner i vikt på ett effektivt och enkelt sätt med våra beprövade viktminskningsprodukter från Slanka. Hör gärna av dig till mig så hjälper jag dig till ett smalare liv!

Läs mer

Nyheter

Kontakt

Ring mig gärna på:
073 - 761 53 75

eller skicka ett mail till:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.